Czy poszukujecie pomysłów na ciekawe spędzanie czasu i naukę poprzez zabawę?
Wspólne odkrywanie zmieniających się pór roku i obserwacja przyrody, tego jak natura budzi się do życia? Zatem wszystkiego wiosennego!
Każdy ma porę roku, którą lubi najbardziej z wszystkich pozostałych. Moja ulubiona to wiosna, ze względu na magię budzącego się do życia świata roślin i zwierząt. Gdy już leszczyna i osina zakwitną zawieszając swoje łańcuszki bazi na gałęziach, przebiśniegi i zawilce powoli ustępują miejsca krokusom, a te żonkilom i tulipanom. Podbiały cieszą nas żółtymi łebkami kwiatów, a pierwiosnki prężą się to złociście, to na fioletowo w lasach i na polankach na przemian z fiołkami.
Trawa nagle zaczyna rosnąć sama z siebie i dookoła wszystko się powoli zazielenia, gdy otwierają się kolejne pąki na gałęziach drzew. Krzewy forsycji cieszą złotym deszczem kwiatów, wabiąc pszczoły i pierwsze motyle do siebie.
Powracające rudziki z półwyspu iberyjskiego, czy też z Afryki wraz z jaskółkami zachęcają, aby powoli wypatrywać bociany. Świat się staje rozśpiewany i coraz to bardziej kwitnący i tętniący życiem.
Jeżeli tak jak my macie ochotę świętować tegoroczną Wiosnę, to mamy do zaoferowania kilka prostych i zabawnych atrakcji dla Was i Waszych Małych Odkrywców.
PROSTE ZABAWY ABY ŚWIĘTOWAĆ WIOSNĘ
Wiosenne Podchody:
Czy to podczas spaceru, czy jako wyprawa poszukiwawcza, ogromną frajdę dzieciom sprawia poszukiwanie i odkrywanie rzeczy. Ponadto w połączeniu z nauką możemy wszyscy obeznać się z nazwami kwiatów, krzewów, drzew, czy ptaków i jakże szczególnie przez chłopców lubianych robaków.
Jako podstawowe zadanie, dla każdego uczestnika zabawy do wypełnienia, proponuję stworzenie własnej listy, lub skorzystanie z Naszej Nosimiśkowej listy “Pierwsze Oznaki Wiosny”.
Nasza lista zawiera:
- bazie na gałęziach drzew
- rozbijające się pąki, z których wystrzelą nowe liście
- jaskółki lub rudziki
- dżdżownice
- kwiaty, tj.: pierwiosnki, zawilce lub krokusy
Listę, rzecz jasna, drukujemy i koniecznie zabieramy ze sobą. Mali uczestnicy zabawy mogą sobie wybrać kolor kredki, którym będą zaznaczać swoje odkrycia w tabeli. Z kolei starsze dzieci i te ‘duże’, swobodnie mogą polować z aparatem np. w telefonie, aby móc nie tylko udokumentować zadania z listy, ale i później sprawdzić nazwy wszystkiego, co im się wydało ciekawe i warte uwagi. Kto wie, może zechcą i odnaleźć jakieś zależności i powiązania pomiędzy nimi w przyrodzie, czy to tworząc piękny rysunek, kolorując zestaw obrazków, lub nawet tworząc cały łańcuch pokarmowy wraz z krótką historyjką.
Na ten przykład:
- Dżdżownice, które zimują pod ziemią, to właśnie w te cieplejsze wiosenne dni wychodzą na powierzchnię, stając się bardzo ważnym, bogatym w białko źródłem pożywienia dla ptaków (np. rudzików), jeży, myszy i innych małych stworzeń. Dżdżownice jedzą liście, ale nie te zielone (choć się zdarza, że i te wciągają do norki), ale przede wszystkim te zbutwiałe, pozostałe z jesieni .
- Lotne jaskółki, rzecz jasna, kochają zjadać komary, muchy, motyle i pszczółki. Pszczoły zaś zapylają drzewa, igrając na gałęziach z kwitnącymi kotkami (inaczej zwanymi baźkami). Bzyczą przelatując między pierwszymi kwiatami, szukając pokarmu dla siebie i całej pszczelej rodziny. Po deszczu zbierają krople wody, a rano rosę z traw i z rozwijających się z pąków świeżych liści na drzewach i krzewach i płatkach kwiatków i źdźbłach traw.
Zanim nadejdzie koniec kwietnia, powrócą do nas prawie wszystkie ptaki lęgowe, takie jak: skowronki, świergotki łąkowe, szpaki, pliszki, czajki, czy dostojne bociany. Wijąc w gałęziach drzew swoje gniazda i na słupach oraz dachach starych domów, będą nam umilać spacery swoim śpiewem, świergotaniem i klekotem.
Niewątpliwie będzie to okazja do kolejnych odkryć magii przyrody i dalszego poznawania świata poprzez zabawę z Nosimiśkami. Zawsze serdecznie zapraszamy do zaglądania na nasze strony.
Nauka poprzez zabawę!
Ten rodzaj aktywności jest świetna okazją na połączenie zabawny i edukacji oraz przyjemne spędzenie wspólnie czasu na świeżym powietrzu i nie tylko. Przede wszystkim pomaga rozwijać umiejętność obserwacji naszych pociech. Przedstawia ideę rejestrowania tego co zaobserwowaliśmy. Pomaga dzieciom dowiedzieć się o mijających porach roku i lepiej zrozumieć naturalne cykle w przyrodzie, zapoznać się z nazwami roślin i zwierząt oraz tym jak i gdzie je znajdziemy w przyrodzie.
Ale co to najważniejsze, może być to świetny sposób dla całej rodziny na wspólne świętowanie wiosny. To coś, co małe Nosimiski mogą robić razem bawiąc się wraz z rodzicami lub opiekunami, przy minimalnym nakładzie czasu na przygotowanie. Cóż więcej chcieć?!
Karta z zabawą do wydrukowania znajduje się “Tutaj”
Autor: Agnieszka Gronowicz